סקירה מאקרו-כלכלית שבועית 05/012/2023

סקירה של מחלקת המחקר של הראל ביטוח ופיננסים

בעולם

ארה"ב, עיני המשקיעים נשואות לנתוני שוק העבודה – הציפיה שלנו שגם ברביעי הבא (13 בדצמבר) הריבית בארה"ב תישאר ללא שינוי

לאחר רבעון שלישי חזק מהציפיות בארה"ב (שעוד עודכן השבוע קלות כלפי מעלה ל-5.0%) מתגברים הסימנים להאטה ברבעון הנוכחי.

השבוע עיני המשקיעים יהיו נשואות לנתוני שוק העבודה עם סקר המשרות הפנויות היום (שלישי) ודוח התעסוקה בשישי, כשהפוקוס יהיה בעיקר על נתוני השכר. המשך העלייה בסך התביעות לדמי אבטלה מאותת על האטה צפויה בנתונים שיתפרסמו.

בנוסף, ההאטה בענף התעשייה ממשיכה לבלוט, כך על פי מדד מנהלי הרכש של מכון ISM שנותר על 46.7 נקודות בנובמבר, מספר שממשיך להצביע על התכווצות בענף. הנתון היותר משמעותי הוא המדד המקביל לענפי השירותים שתפרסם גם הוא היום (שלישי). במקביל, האינפלציה ממשיכה להתמתן עם ירידה בהוצאה לצריכה הפרטית ל-3.0 אחוזים באוקטובר (3.5% ללא מוצרי מזון ואנרגיה).

נתוני שוק העבודה השבוע לצד נתוני האינפלציה בשבוע הבא ככל הנראה לא ישנו את הציפיות שלנו שגם ברביעי הבא (13 בדצמבר) הריבית בארה"ב תישאר ללא שינוי, כאשר הפוקוס של הישיבה יהיה על התחזיות המעודכנות של הבנק לאינפלציה, שהייתה בפועל נמוכה יותר בהשוואה לתחזית הקודמת.

האינפלציה בגוש האירו ממשיכה לרדת ומועד הפחתת הריבית מתקרב – אך להערכתנו השוק מצפה ליותר מידיי

האינפלציה בגוש האירו ממשיכה לרדת בעקביות ועל פי האומדן הראשוני היא ירדה יותר מהצפי ל-2.4 אחוזים בנובמבר, הרמה הנמוכה ביותר מאז אמצע 2011. המשך ירידה במחירי האנרגיה לצד התמתנות משמעותית במחירי המזון תרמו לכך, אך גם בניכוי זאת אינפלציית הליבה ירדה ל-3.6 אחוזים. במקביל, סנטימנט החברות ממשיך להיחלש ושיעור האבטלה ממשיך לזחול כלפי מעלה, במיוחד בגרמניה שם ענף התעשייה סובל מירידה בביקושים לצד עלייה בעלויות (האנרגיה והשכר).

רצף הנתונים הללו תרמו לירידה בתשואות האג"ח באירופה (לצד ירידה מקבילה בארה"ב) ולהערכות בשווקים שהורדת הריבית בגוש האירו תחל כבר בעוד כ‑4 חודשים. אנו מטילים ספק בהסתברות להורדת ריבית כה מוקדם במיוחד שאינפלציית הליבה עדיין גבוהה, התנודתיות הצפויה במחירי האנרגיה בחורף ואי-הוודאות לגבי העלאות השכר של ארגוני העובדים ביבשת בתחילת 2024. בשורה התחתונה, אנו מצפים להורדת ריבית באירופה במהלך 2024, אך מאוחר יותר מהצפי הנוכחי בשווקים.

בארץ

מחיר הבנזין ללא שינוי – וכך גם תחזית האינפלציה.

מחיר הבנזין המפוקח נותר כמעט ללא שינוי כל שנת 2023, כאשר האוצר התאים את הבלו על הדלק (על חשבון הכנסות ממסים) לשינוי החודשי במחיר הנפט בשקלים. בדצמבר האוצר העלה משמעותית את הבלו על הדלק שקיזז את הירידה המקבילה במחיר הנפט בשקלים. לאור זאת התחזית שלנו למדד המחירים לדצמבר נותרה על אפס, תחזית נובמבר מינוס 0.1 ואינפלציה של 2.4 אחוזים ב-12 המדדים הבאים, כאשר אנו מניחים שבמהלך התקופה האוצר ימשיך ויעלה את הבלו.

ומילה על כרטיסי אשראי ושכר

נתוני הלמ"ס לסך הרכישות בכרטיסי אשראי הראו ירידה ריאלית חדה של כ-14 אחוזים באוקטובר (על פי נתונים מנוכים עונתיות), הירידה החדה ביותר מאז ינואר 2021 (הסגר השני בקורונה). עם זאת, על פי הנתונים היומיים עד לסוף נובמבר אנו רואים שיפור מהיר בהוצאה בשבועות האחרונים. עוד לא ברור כיצד סיום הפסקת האש תשפיע על הצריכה הפרטית, אך אנו מניחים המשך התאוששות בצריכה כפונקציה של הפעילות במערכת החינוך ומספר האזעקות.

נכון לספטמבר השכר הממוצע של העובדים הישראלים המשיך לעלות בקצב מהיר של 5.6 אחוזים ב-12 החודשים, יותר מהיר מהאינפלציה ועל פי האומדנים הראשוניים לאוקטובר נרשמה אף האצה ל-5.9 אחוזים. יחד עם זאת,  בדומה לתקופת הסגרים בקורונה הנתון באוקטובר פחות  משקף את התמונה המלאה מכיוון שחלק ניכר מהעובדים שפוטרו (או הוצאו לחל"ת) הם בעלי שכר נמוך מהממוצע. על פי האומדנים הראשוניים נרשמה ירידה של כ-2 אחוזים במספר משרות השכיר (מינוס 1% מול אוקטובר בשנה שעברה).



לקבלת ההחלטה יש חשיבות רבה. מומלץ להתייעץ איתנו לפני קבלת ההחלטה .

סקירה מאקרו-כלכלית שבועית 05/012/2023

צור קשר

מידע נוסף

עקבו אחרינו

סרטון השבוע

לפרטים נוספים חייגו
דילוג לתוכן